29 March 2012

Uniknya Ciptaan ALLAH!

ASSALAMUALAIKUM.

Dalam dua tiga hari, sy dan kumpulan tugasan melakukan beberapa tugasan di tadika dan taska. Ada tugasan meminta kami mengadakan sesi pengajaran dan ada juga untuk melakukan kajian ke atas murid. Bg tugasan mengajar, kami ada 2 slot iaitu utk subjek Pengajaran, Teknologi dan Penaksiran atau lebih dikenali sbg KPD dan juga utk subjek Mathematics for Early Children.

Bagi subjek KPD, kami memilih utk mengajar subjek sains iaitu berkaitan dengan anggota badan dan fungsi. Kami telah menjalankan aktiviti tersebut di 2 buah tadika yg berbeza. Hal ini demikian kerana bg P&P yg pertama, kami lakukan bersama kanak-kanak transit dan kami merasakan sesi tersebut tidak berjaya secara keseluruhannya kerana tidak mampu mengawal kelas. Iyelah, waktu ptg kan. Kanak-kanak tersebut hanya mahu bermain sahaja, bukannya belajar seperti di waktu pagi. Oleh itu, kami lakukan di sebuah lagi tadika di waktu pagi. Keadaannya mmg berbeza. Kanak-kanak lebih memberi perhatian dan mendengar kata. Mmg seronok bersama mereka! Kemudian, utk subjek Math pula, kami juga lakukan sebanyak 2 kali di tempat yg berbeza. Utk P&P yg pertama, bukanlah tidak berjaya tapi kanak-kanak lebih berminat utk bermain berbanding utk memberi fokus pd guru. ini amat berbeza dgn kali ke 2 P&P walaupun ianya dilakukan pada waktu pagi. Bg P&P kali ke 2, kami lakukan bersama kanak-kanak transit di mana mereka lebih byk memberi kerjasama. Hal ini mungkin kerana isi kandungan kami sesuai utk kanak-kanak berumur 6 tahun dan bukan 5 tahun. Jadi, suasana penyampaiannya berbeza.

Di taska pula, kami jalankan kajian ke atas seorang kanak-kanak berusia 4 tahun berdasarkan Teori Perkembangan Piaget dalam Tahap Praoperasi. Kami sediakan air, pensil, duit syiling, tanah liat dan biskut untuk menjalankan kajian tersebut. Ini adalah untuk menunjukkan konsep pengekalan (CONSERVATION) yang dimiliki oleh kanak-kanak tersebut. sangat seronok bila melihat mereka memberi respon. ianya sgt memberangsangkan. :)

Sememangnya, apabila bersama kanak-kanak, hati yg tidak tenang pun berasa sejuk. Sy akui dlm beberapa hari, hati sy tidak tenang kerana sikit masalah tetapi apabila bersama ciptaan ALLAH ini, semuanya hilang! Hati yg panas beransur sejuk. Hati yg tidak senang berasa selesa. sungguh unik makhluk kecil ALLAH ini.

Bersama topik ini, ingin sekali sy berkongsi anak buah sy berusia 5 tahun (MUHAMMAD ARIEF ZUFAYRI) dan baby baru berusia 15 hari (UMAR NUFAIL). Seorang yang sgt disayangi dan seorang lagi yg sgt dirindui (sbb x berkesempatan nk jumpa newborn tu lg..sob3).





COMEL KAN?? hehe they r my lovely frutti sons... ateh love ARIEF & UMAR so much!

28 March 2012

Keperihatinan itu Perlu.

ASALAMUALAIKUM

Beberapa hari yg lepas, sy dan kawan-kawan ada mengunjungi ke sebuah Tadika. Kunjungan tersebut adalah bagi memenuhi keperluan dalam subjek KURIKULUM AWAL KANAK-KANAK. Tugasan utk subjek tersebut memerlukan kami mengadakan temubual utk menanyakan tentang bentuk kurikulum dan segala perkara yang digunapakai oleh tadika.

Apa yang ingin sy perkatakan di sini ialah sy tersentak apabila penyelia tadika tersebut berbicara tentang kewangan mereka. Sy berasa terkejut apabila penyelia itu mengatakan yuran bg sorg murid hanyalah RM45 sebulan. Terdapat 3 kelas iaitu kelas 4 tahun, kelas 5 tahun dan kelas 6 tahun. Sy terfikir dan terus bertanya cara pembayaran gaji kepada guru-guru. Sememangnya duit yuran adalah utk gaji guru juga termasuk makan pagi murid-murid. Kalau 10-15 tahun dahulu, RM45 itu sudah cukup besar nilainya tapi di zaman skrg? Berbaloi ke dengan perbelanjaan kini yang semakin meningkat? Namun, masih ada juga ibu bapa yang tidak memahami keadaan itu dan lewat membayar duit bulanan. Kalau sy di tempat penyelia tersebut, sy berasa tidak senang duduk dgn kewangan sebegitu. Tetapi apabila melibat ketabahan dan sikap pemurahnya, sy berasa kagum dan berbangga kerana beliau mampu menghadapinya.

Setelah ditanya tentang itu, sy bertanya tentang sumbangan. Jawapannya, TIADA. Tiada sumbangan disalurkan kepada tadika tersebut walaupun pada pandangan sy, Pengerusi tadika tersebut adalah seorang yang berpengaruh. Tiada usaha daripada beliau ke untuk mendapatkan dana bagi tadika tersebut? Itu persoalan yang bermain di fikiran sy. Di mana tanggungjawabnya sebagai pengerusi? Atau hanya perasmi semasa konvokesyen sahaja tugasnya? Sy berasakan tadika itu harus dibantu dari segi kewangan bg meningkatkan kualitinya. Kini, kita di tahun 2012 di mana dunia yg mementingkan pendidikan. Dan seperkara lg, tadika tersebut adalah di bawah nama sebuah persatuan tetapi tiada sumbangan diperoleh. Pelik bukan? Di mana keperihatinan Pengerusi dan persatuan tersebut? Hanya tinggal persoalan.

Bg pendapat sy, dalam pengurusan sebuah perniagaan, sumber kewangan adalah amat penting di zaman sekarang. Sumber kewangan yang mencukupi mampu meningkatkan kualiti sesuatu produk itu. Disebabkan itu, wujudnya frasa 'NO MONEY, NO TALK'. Sama-sama fikirkan keperluan selaras dengan kemajuan dunia. wallahualam.

p/s: tiada tujuan utk mengaibkan mana-mana pihak. hanya perkongsian pendapat.

27 March 2012

Kes Kanak-kanak Hilang!

ASSALAMUALAIKUM.

kalau baca pada tajuk je, mesti anda sume dh fahamkan topik apa saya nak katakan.
KANAK-KANAK HILANG! iya, sejak kebelakangan ini, banyak berita tentang kehilangan kanak-kanak. kes ini seakan menjadi musin. kenapa sy kata begitu? sebab jika kita perhatikan, sekiranya seorang kanak-kanak yang hilang, pasti akan disusuli dgn berita kehilangan yang lain. remaja juga tidak kecuali! ok, sy nak cerita satu persatu.





ini kes yang menyayat hati. Dirang, kanak-kanak yang dijumpai rentung kerana dibakar. dipercayai hilang akibat kecuaian ibu yang leka bermain FB dan atas sebab dendam ke atas keluarga kanak-kanak malang ini. adakah benar semua dakwaan ini? wallaualam. tapi, pada pendapat sy, atas sebab apa membalas dendam ke atas seorang kanak-kanak yang masih tidak mengerti apa-apa? di mana letaknya pemikiran waras si pelaku itu? dibakar hidup-hidup? sy terfikir, tidak terdetik ke perasaan kasihan ketika si kecil ini meronta-ronta kesakitan? tetapi, seperti yang kita ketahui, apabila nafsu amarah itu menguasai diri, pasti semua perasaan tersebut hilang. puaskah hati si pelaku itu? si kecil ini pasti akan ke syurga tapi dia? tatkala membaca berita ini, sy teringat kes beberapa tahun lepas. Sharlinie yang masih tidak tahu di mana dan Nurin Jazlin yang menjadi ingatan buat rakyat Malaysia pada suatu ketika dahulu. kes Nurin menjadi bualan ramai sehingga ke luar negara dan dikatakan antara pembunuhan kejam. kini, Dirang pula. di mana kesudahannya? jawapannya, pasti tiada. kerana pemikiran manusia zaman kini lebih dikuasai oleh nafsu, bukan akal.



Apa perasaan anda ketika melihat gambar di atas ini? mayat kanak-kanak berusia 2 tahun mati lemas. kanak-kanak yang baru ingin mengenali dunia di persekitarannya, lemas di Taman Tasik Titiwangsa. kanak-kanak ini dikatakan hilang ketika dalam jagaan ibunya ketika bermain di taman permainan yang berdekatan. sekali lagi, puncanya adalah disebabkan kecuaian ibu. mengapa ini berlaku? apa yang terjadi sehingga si ibu tidak perasaan kehilangan anaknya? tidak bernilai ke permata kecil ini sehingga mengabaikan? ini bukan satu-satunya kes di mana kanak-kanak lemas. banyak lagi sehingga sy tak mampu utk mengupasnya.

iya, sy masih muda dan belum berkahwin, tapi sy menyedari bahawa anak-anak kecil merupakan amanah dari ALLAH. kita semua boleh katakan kematian anak-anak ini adalah takdir tapi sikap kecuaian? fikir-fikirkanlah. sy dah tak sanggup lagi membaca berita buruk tentang kehilangan sebegini. masih banyak sebenarnya kehilangan kanak-kanak tidak didedahkan oleh tabloid tempatan tapi yg dikeluarkan pun sudah cukup membuatkan sy sedih dan takut.

BAGI IBU BAPA DI LUAR SANA, JAGALAH PERMATA ANDA SEBAIK-BAIKNYA. JANGAN BIARKAN KEHILANGANNYA DITANGISI SEPANJANG HAYAT.



25 March 2012

APA ITU KAA 3043 ??

ASSALAMUALAIKUM.

Sebelum saya memulakan penulisan sy, sy dgn senang hatinya nak berkongsi isi pembelajaran utk subjek PENGURUSAN PROGRAM AWAL KANAK-KANAK (KAA 3043).

Kursus ini akan memberi tumpuan kepada langkah-langkah penubuhan pusat pendidikan awal kanak-kanak yang berkaitan dengan perlesenan dan kebenaran. Kursus ini juga akan menumpukan kepada  pengurusan dan pentadbiran pusat pendidikan awal dari segi perancangan pengurusan, dan pelaksanaan kurikulum, masa, ruang, sumber, inventori, personel, dan pemakanan agar perlaksanaan program dapat berjalan dengan lancar dan berkesan.


Di bawah ini pula, merupakan objektif kursus untuk 14 minggu kuliah :


1.        Mengaplikasikan langkah-langkah bagi menubuhkan pusat pendidikan awal kanak-kanak.

2.        Mengenal pasti dan melaksanakan cara pengurusan dan pentadbiran pusat yang sitematik dan berkesan.

3.   Menghasilkan serta melaksanakan ide-ide yang proaktif, inovatif dan kreatif  memajukan pengurusan dan pentadbiran pusat pendidikan awal kanak-kanak.

4.        Bekerja secara berpasukan untuk melaksanakan tugas yang diamanahkan.

 Kesimpulan, sy berpendapat bahawa kursus ini memberi pendedahan kepada kami untuk membuka perniagaan kelak. insyaALLAH. Selain daripada itu, kursus ini menerangkan program yang bersesuaian yang boleh diaplikasi andai ingin membuka taska sendiri. Saya sendiri berminat untuk membuka pusat penjagaan kanak-kanak tapi saya ingin peroleh pengalaman sebagai pendidik kerana pendidik merupakan cita-cita saya dari kecil lagi. semoga apa yang saya dan anda ingini tercapai.. AMIIN!! :)




21 March 2012

SALAM PERKENALAN

ASSALAMUALAIKUM w.b.t

Hai awak yg sedang membaca entry ini!
 Ini entry pertama dr saya. Blog ini direka khas untuk memenuhi salah satu tugasan bagi subjek PENGURUSAN PROGRAM AWAL KANAK-KANAK. Pensyarah kami yg comel lg manis , Puan Putri Afzan Maria meminta kami menyediakan 'REFLECTIVE WRITING' di mana kami harus merangka penulisan apa sahaja topik untuk dikupas. Sebenarnya, niat asal mahu tulis dlm buku sahaja, mcm buku diari tu tapi bila difikirkan semula, lebih baik disediakan dlm bentuk blogging sebegini. Boleh dikongsi bersama dan lebih kekal kan? Apa-apa pun, kalau anda di luar sana ada topik yang menarik, mari berkongsi bersama ya! Sharing is caring right? anyway, welcome to my blog! my story is begin.

Take care with love!
- mar -